Veel gestelde vragen – Kring Arnhemse Apotheken

Veel gestelde vragen

Wanneer is mijn recept klaar?

Wij doen er alles aan om spoedeisende recepten dezelfde dag nog klaar te hebben. Voor niet-spoedeisende recepten geldt dat uw geneesmiddelen na twee werkdagen klaarstaan. Wij hanteren twee werkdagen om er zeker van te zijn dat uw bestelling compleet is. In de eerste plaats kunnen wij pas uw bestelling klaarmaken als het recept bij ons binnen is (dit gebeurt niet altijd direct als u het bij de huisarts bestelt, omdat de huisarts ook allerlei werkzaamheden verricht). Daarnaast moet het middel soms door ons besteld worden, wat een extra werkdag kost. Over het algemeen zijn spoedeisende middelen dezelfde dag klaar, herhaalmedicatie na twee werkdagen.

Wanneer kan ik de bezorger verwachten?

Wanneer dat nodig is (bijvoorbeeld als u slecht ter been bent) bezorgen wij uw medicatie gratis bij u thuis. Spoedmedicatie bezorgen wij dezelfde dag. Chronische medicatie bezorgen we 2 werkdagen nadat de (huis)arts het recept heeft doorgestuurd. U ontvangt een email met de bezorgdatum. Wij kunnen voor de bezorging echter geen specifieke tijd met u afspreken, daarom dient er altijd iemand thuis te zijn om het pakje in ontvangst te kunnen nemen. Mocht er een dagdeel niemand thuis zijn, neemt u dan contact op met de apotheek om een dagdeel af te spreken voor de bezorging. Voor meer informatie, zie bezorgservice.

Onze bezorgers rijden door totdat alle pakjes bezorgd zijn. Dit betekent dat u uw pakje ook nog na 18 uur kunt verwachten. Wij streven ernaar om na 20.00 uur geen pakjes te laten bezorgen.

Tijdens en buiten openingsuren kunt u gebruikmaken van onze 24-uurs afhaalautomaat bij Apotheek Servicepunt Westerkade aan Broekstraat 2. Zo hoeft u nooit te wachten in de apotheek of hoeft u niet te haasten om voor sluitingstijd in de apotheek te zijn. Voor meer informatie, zie 24-uurs automaat.

Waarom is mijn geneesmiddel niet leverbaar?

Sinds een aantal jaren zijn er in heel Nederland veel geneesmiddelen niet of beperkt leverbaar. Om u toch van medicijnen te kunnen voorzien moeten apotheken noodgedwongen uitwijken naar andere merken of andere sterktes. In enkele gevallen moet er met de arts worden overlegd om een alternatief middel voor te schrijven. Dit doen wij allemaal in het belang van uw gezondheid.

Meer informatie vindt u hier: https://www.knmp.nl/patientenzorg/geneesmiddelen/geneesmiddelentekorten.

Waarom krijg ik steeds een ander doosje?

Soms krijgt u van een medicijn een ander doosje dan dat u gewend bent. Dit kan komen door de eerdergenoemde geneesmiddeltekorten, maar het kan ook zijn dat uw zorgverzekeraar alleen dat bepaalde merk vergoedt. Een zorgverzekeraar doet dit om op de geneesmiddelkosten te besparen. Als apotheek zijn wij contractueel verplicht om dit merk af te leveren. De zorgverzekeraar kiest elk jaar nieuwe leveranciers, dus elk jaar kunt u andere doosjes krijgen.

Wij snappen dat een wisseling in doosjes voor u erg lastig kan zijn. Mocht u toch u eigen vertrouwde merk willen dan kan dat (mits het beschikbaar is), maar dan kunnen wij dit niet rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar declareren. U kunt dit middel dan afrekenen in de apotheek en eventueel de rekening zelf indienen bij uw zorgverzekeraar om te proberen dit vergoed te krijgen.

Wat betaal ik voor mijn medicijn?

De prijs van een medicijn bestaat uit twee onderdelen: de materiaalkosten van het medicijn en de vergoeding voor de dienstverlening van de apotheek bestaande uit arbeidskosten voor het gereedmaken, controleren en afleveren van het recept. Dit laatste noemen we de terhandstellingskosten en van dit bedrag moet de apotheek zijn bedrijfskosten financieren. De materiaalkosten worden afgedragen aan de groothandel waar het medicijn besteld wordt.

Op elk recept betaalt u deze terhandstellingskosten, ongeacht hoe lang een middel gebruikt wordt, en dit is een vast bedrag wat verschilt per verzekeraar. Wanneer u een geneesmiddel voor het eerst gaat gebruiken of langer dan een jaar niet gebruikt heeft, zit er ook een vergoeding voor het begeleidingsgesprek in het tarief.

Meer informatie hierover vindt u hier: https://www.apotheek.nl/zorg-van-de-apotheker/de-prijs-en-vergoeding-van-uw-medicijn/prijs-en-vergoeding-medicijnen.

Waarom moet ik wachten in de apotheek?

Allereerst zijn er vaak cliënten voor u, waardoor u op uw beurt moet wachten. Ook als er op dat moment geen cliënten in de apotheek zijn, is er enorm veel werk te doen. Apotheken verwerken honderden recepten per dag. Wij streven ernaar om deze al klaar te hebben op het moment dat u het komt ophalen. Ook zijn we druk met het klaarmaken van recepten die bij mensen thuis bezorgd worden. Daar wordt de hele dag hard aan gewerkt. Ziet u medewerkers in de apotheek die u niet komen helpen, dan zijn zij misschien achter de schermen al druk voor u aan de slag! Daarnaast vinden veel controles plaats. Dat is nodig voor uw eigen veiligheid. Wilt u weten wat uw apotheek allemaal doet? Vraag of u een keer deels kunt meekijken met uw eigen recept. Zo leert u de apotheek op een andere manier kennen!

Wilt u meer weten wat wij allemaal voor u doen? Kijkt u dan eens hier: https://www.apotheek.nl/zorg-van-de-apotheker/medicijngebruik-is-maatwerk/wat-kan-de-apotheker-voor-u-doen#Achter%20de%20schermen%20bij%20het%20recept

Hoe kan ik wisselen van apotheek?

Wanneer u wisselt van apotheek, moet u dit doorgeven aan uw oude apotheek en uw huisarts zodat uw recepten naar de juiste apotheek worden gestuurd. Uw nieuwe apotheek kan, met uw toestemming uw dossier opvragen bij uw oude apotheek. Zie ook inschrijfformulier.

Kan ik mijn geneesmiddelen bij uw apotheek krijgen als ik bij een andere apotheek vaste klant ben?

Ja, dat kan! Op basis van een geldig recept kunt u in iedere apotheek uw medicijnen verkrijgen. Om een goede controle op de medicijnen uit te kunnen voeren, is het belangrijk dat de apotheek een compleet dossier van u heeft. Daarom raden wij u aan om bij één vaste apotheek uw medicijnen te halen of de apotheken toestemming te geven om de medicatiegegevens te wisselen met elkaar.

Waar kan ik terecht met een compliment?

Complimenten horen wij graag! Onze medewerkers fleuren hiervan op.

Waar kan ik terecht met een klacht?

Wij vinden het belangrijk van u te horen als u niet tevreden bent. U kunt uw klacht met een van onze medewerkers of met de apotheker bespreken. Ook is het mogelijk om via <dit> formulier uw klacht kenbaar te maken.

Wij nemen een klacht altijd serieus en gaan direct aan de slag om uw klacht samen met u op te lossen. Komen we er samen niet uit, dan kunt u <hier> lezen wat u vervolgens kunt doen.

Waar kan ik terecht met vragen of klachten over de rekening?

Uw zorgverzekeraar is het aanspreekpunt wanneer u vragen of klachten heeft over de zorgnota die u van uw zorgverzekeraar hebt ontvangen. Dat geldt ook voor vragen of klachten over de kosten voor de farmaceutische zorg. U vindt de contactgegevens van uw zorgverzekeraar op uw zorgnota of op uw polisblad.